söndag 8 december 2013

Trafiken . . .

. . . är ett återkommande kapitel oavsett var jag bor, verkar det som.

För ca fem år sedan var gatorna i Laos i princip tomma från trafik. Det fanns enstaka bilar, lite motorcyklar, cyklister och tuk-tuks, hundar och männskor. Därefter har det tydligen boomat totalt. Det är massor av bilar överallt, stora, biffiga jeepar och pickup's i kombination med små citybilar som kränger sig fram. Motorcyklarna har också ökat, cyklisterna och tuk-tuk har minskat. Problemet är att det inte behövs ett regelrätt körkort så alla kör som nybörjare och det är totalt omöjligt att läsa av trafiken och hur folk förväntas bete sig. Jag har övningskört med äldste sonen och känner igen reaktionerna och stilen, skillnaden är att han utvecklades till en skicklig bilförare, vilket knappast är läget här.

Ingen bil är äldre än fem år, de flesta är sprillans nya och fina. Det finns en orimlig mängd pick-up's, vilket faschinerat mig och i helgen fick jag svaret av väl insatta och underbara skåningar - de är registrerade som arbetsfordon och man betalar bara halv skatt jämfört med vanliga bilar. De är stora och drar massor av bensin/diesel, så det är lite ologiskt. Följden är att det sker massor av olyckor och bara igår såg jag tre motorcykelolyckor längs med vägen. Till det hela kommer en stor alkoholkonsumtion och fyllekörning. Utanför mitt hus kränger vägen i en sväng och otaliga gånger har jag hört ffa motorcyklar köra omkull på sena kvällarna . . . singelolyckor.
Jag har sett barn framföra motorcyklar, alldeles för unga för att alls sitta på ett fordon, än mindre framföra det. Familjer på upp till fem personer trängs på en motorcykel och spädbarnen hänger på mammornas magar i påsår. Glöm hjälmar.

Konsekvensen av att ingen kan köra är tack och lov att alla kör sakta, även om det inte är en garanti för något som helst. Men det går inte fort. Fortfarande går det inte att jämföra med trafiken i Dhaka på långa vägar, jag har inte suttit i en bilkö värd namnet ännu, men fortsätter utvecklingen som nu så finns det onekligen en stor risk för det.

Apropå alkohol, så är öl billigare än vatten i Laos och missbruk är ett stort problem, både hos män och kvinnor. Det ger också en förklaring till det omfattande kareoke-sjungandet som hela tiden pågår, man släpper helt enkelt på spärrarna. Starkölen Beerlao ägs till 51% (!) av Carlsberg och smakar riktigt gott, och finns precis överallt. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar